DERNEK TÜZÜĞÜ


MADDE 1 -KURULUŞ

Yürürlükteki T.C. Yasaları ile bu tüzük hükümleri uyarınca, amaç ve hizmet konuları doğrultusunda çalışmak üzere “TÜRKİYE DENİZCİLİK FEDERASYONU” adını taşıyan bir federasyon kurulmuştur. TÜRKİYE DENİZCİLİK FEDERASYONU, aşağıdaki maddelerde “FEDERASYON” kısa adı ile anılmıştır.

MADDE 2 -MERKEZ VE AMBLEM

Federasyonun merkezi İstanbul'dur. Merkez dâhilinde adres değişikliği yapmaya Yönetim Kurulu yetkilidir. Federasyon Amblemi Yönetim Kurulu tarafından oluşturulacak veya değiştirilebilecektir.

MADDE 3 -KURUCU DERNEKLER

3.1  İTÜ DENİZCİLİK FAKÜLTESİ (YDO) MEZUNLARI DERNEĞİ (DEFAMED),

3.2  TÜRK UZAKYOL GEMİ KAPTANLARI DERNEĞİ(TURKAPDER),

3.3  TÜRK KILAVUZ KAPTANLAR DERNEĞİ(TUKIDER),

3.4  DENİZ OTOBÜSLERİ KAPTAN VE BAŞ MÜHENDİSLERİ DERNEĞİ (İDOKABAD),

3.5  DENİZ TRAFİK OPERATÖRLERİ DERNEĞİ (DTOD),

 

MADDE 4 -AMAÇ VE FAALİYETLER

Federasyon; su üstünde, sualtında ve karada yapılan başta denizcilik, gemicilik, deniz turizmi olmak üzere tüm profesyonel, kültürel, eğitsel veya spor etkinlikleri ile uğraşan dernekleri bir araya getiren bir kuruluştur.

Federasyon; kara, deniz, göl ve akarsularda, kısaca her türlü ticari ve profesyonel aktivitede bulunan, denizcilik ile ilgili veya denizciliğe hizmet veya aracılık eden veya eğitim kuruluşları da dahil olmak üzere ilgili tüm özel veya tüzel kişilere, denizcilere, bunların oluşturdukları veya katıldıkları derneklere, oluşumlara ve genel anlamda tüm denizciliğe hizmeti amaçlar.

Federasyon bu amaçla aşağıdaki ilkeleri gerçekleştirmek için çalışır;

4.1  Denizcinin gelişmesine katkıda bulunmak, denizcilik kültürünü ve denizciliği tanıtmak ve teşvik etmek, topluma denizciliği sevdirmek, toplumu su üstü ve sualtında yapılan tüm aktivitelere özendirmek.

4.2     Denizcilikte tüm kuralların, standartların ve belgelendirme koşullarının oluşturulması, geliştirilmesi ve korunmasını sağlamak, bu amaçla eğitim kurumları ile işbirliği yapmak, eğitim kurumları, sosyal tesisler, yurtlar, huzurevi ve dinlenme evi inşa etmek, ettirmek, işletmek ve işlettirmek.

4.3  Denizcilerin karşılaştıkları sorunların çözümü için, küresel düzeydeki uygulama ve gelişmeleri de göz önüne alarak, konuları araştırmak, incelemeler yapmak, varılan sonuçları paylaşacak yüksek katılım oranlı platformlar oluşturmak.

4.4  Üye dernekler arasında yardımlaşma, işbirliği ve bilgi akışını sağlamak, ortak sorunları resmi ve özel kurumlar nezdinde temsil etmek, Federasyonun amacıyla ilgisi bulunan ve kanunlarla

 

yasaklanmayan alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için işbirliği yapmak.

4.5   Su altı ve su üstü profesyonel aktivitede bulunan kişilerin oluşturduğu derneklerin ve sivil toplum örgütlerinin ve bir derneğe üye olup olmadıklarına bakılmaksızın bireylerin sorunlarını öğrenmek, yasal dayanakları, yasalara uygunsuzlukları saptamak, ilgili merciler nezdinde uygulama değişiklikleri, modernizasyonu ve eşgüdümü için çalışmak, bilgi toplayarak düşünce üretmek ve bu düşünceleri paylaşmak. Ayrıca denizcilikle ilgili mesleklerin gelişimi ve eşgüdümü de dahil olmak üzere meslek ve uygulama standartları oluşumuna katkı sağlamak.

4.6   Denizcilik için çağdaş bir temel eğitim programı hazırlamak, bu programın denizcilik eğitimi veren tüm eğitim ve öğretim kurumlarında uygulanması için gerekli yasal ortamın hazırlanmasında etkin olmak, Denizcilerin mesleki alanlarında güven ve huzur içinde çalışmalarını sağlayacak standartları oluşturmak ve uygulanması için çalışmalarda bulunmak.

4.7   Denizcilik ile ilgili tüm Yeterlilik Belgeleri için ihtiyaç duyulan sınavları düzenlemek ve bu belgeleri verebilmek için yasal tabanın oluşturulmasına çalışmak.

4.8  Her türlü gemi, tekne ve deniz araçlarının barınma sorunlarına çözüm aramak, bulmak, öneriler üretmek, mevcut barınakların, demirleme sahalarının, seyir yardımcılarının ve limanların kullanım şekillerinin yeniden saptanmasında ve buralarda denizciliğin gelişmesine olanak sağlayacak yasal ve fiziki yapılaşmanın başlatılmasında, barınak ve limanların işletilmesinde, üye derneklerin buralarda üstlenecekleri yükümlülük ve sorumlulukların belirlenmesinde etkin olmak.

4.9   Amacına ulaşmak için özel ve resmi bütün otoritelerle ilişki kurmak, yazılı ve görsel basında destek arayıp bulmak, sorunları ulusal ve uluslararası platforma taşımak, çözüm yollarını bulup ilgililere göstermek ve sonuçlandırmak, kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütmek.

4.10   Kara, su altı ve su üstünde yapılabilecek tüm ticari faaliyetlerde rol almak, kontrol ve denetlemeler yapmak, yaptırmak, araştırma, çalışma ve önleyici tedbirler oluşturmak, deniz ve çevre kirliliği, insan sağlığı, deniz, göl ve akarsu ürünleri işlenmesi ve iyileştirilmesi ile deniz canlılarını korumaya yönelik her türlü faaliyette bulunmak.

Federasyon amacını gerçekleştirmek üzere;

4.11  Görsel ve basılı medyadan faydalanır, toplantılar, kurslar, seminerler, yemekler, sempozyumlar ve paneller düzenler, periyodik ve eğitim amaçlı görsel ve basılı yayınlar yapar.

4.12   Denizciliği doğrudan veya dolaylı ilgilendiren yasal düzenlemeler üzerinde görüş saptar, öneriler üretir, bu amaçla toplantılar düzenler, ilgili merciler nezdinde girişimlerde bulunur ve kamuoyunu aydınlatır. Gerektiğinde yasal girişimlerde bulunur.

4.13  Eğitim ve öğretim programları düzenler, denizcilikte belge ve dereceler verir; eğitim kurumu, kütüphane, bilgi bankası ve sınav merkezleri kurar, çalıştırır, bunlardan üyelerinin ve üye olmayanların yararlanmasını sağlar.

4.14    Deniz sevgisini geliştirip yaygınlaştırmak amacıyla yarışma, gezi ve benzeri etkinlikler düzenler.

4.15  Amacını gerçekleştirmek için taşınır ve taşınmaz mallar satın alır, kiralar, işletir, ihtiyaç fazlası taşınır ve taşınmaz malları satar, taşınmazlar üzerinde her türlü ayni hakları tesis ve terkin eder.

4.16  2860 sayılı Yardım Toplama Kanunu ve bu Tüzük hükümleri çerçevesinde yardım ve bağış alır, piyango, balo ve benzeri etkinlikler düzenler.

 

4.17  Benzer amaçlı ulusal ve uluslararası dernek, federasyon, konfederasyon ve benzeri kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapar, konfederasyon kurar veya kurulu bir konfederasyona katılır, gerekli izin alınarak federasyonların izinle kurabileceği tesisleri kurar, uluslararası faaliyette bulunur, yurt dışındaki federasyonlara veya kuruluşlara üye olur ve bu kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapar veya yardımlaşır.

4.18  Gerekli gördüğünde iktisadi işletme açabilir, şirket kurabilir ve kurulu şirketlere ortak olarak iştirak edebilir. Tüzüğünde yazan faaliyetleri doğrudan veya iktisadi işletme/şirket kanalı ile yürütebilir.

4.19    Yukarıda anılan amaçlar doğrultusunda ticaret, eğitim, güvenlik, sertifikasyon ve diğer konularda alt komisyonlar kurar, bu ve amacın uygun her türlü faaliyette bulunabilir. Meslek grupları ile istişarede bulunur, işbirliği sağlar.

4.20  Gerekli gördüğünde temsilcilikler açabilir.

MADDE 5 - ÜYE OLMA HAKKI

Kuruluş amacı Federasyon'un amaçlarına uygun olan ve ilgili Dernekler Yasası hükümlerini yerine getirmiş her dernek, kendi Genel Kurulunda alacağı katılma kararı ile federasyona üye olmak için başvurabilir.

Her üye derneği Federasyon Genel Kurulunda temsil etmeye yetkili ve federasyon organlarını (Madde 10) seçme ve federasyon organlarına seçilme hakkına sahip gerçek kişilere “Delege” denir.

Federasyona üyeliğinin kabul edilmesi halinde derneği Federasyon Genel Kurulunda temsil edecek dernek temsilcisi “delege” isimlerinin Genel Kurulda belirlenmiş olması zorunludur.

Delegeler, temsilcisi olduğu üye derneğin genel kurulunda değiştirilmediği sürece Federasyon Genel Kuruluna katılırlar.

Dernek delegelerinin adı, soyadı, TC kimlik numaraları ve iletişim detayları ile tebligat adresleri federasyona bildirilir.

5.1  Delege, Delegelerin seçimi ve sayısı:

Üye derneklerin Genel Kurullarında en fazla delege sayıları aşağıdaki şekilde tespit edilir. Her üye Dernek Genel Kurulu, Federasyon Yönetim Kuruluna yazılı olarak bildirmek koşulu ile, dilerse delege sayısını en az 3 kişilik sınırda olmak üzere düşürebilir.

Derneğin Üye Sayısı* Delege Sayısı 99 üyeye kadar 5

100- 249 üyeye kadar 9

 

250- 499 üyeye kadar 13

 

500- 999 üyeye kadar 19

 

1000-1999 üyeye kadar 24

 

2000-3249 üyeye kadar 32

 

3250-4999 üyeye kadar 40

 

5000 üye ve üzeri 50

 

Derneğin Üye Sayısı*; derneğin resmi üye defterinde gösterilen ve yaşayan üye sayısıdır. Federasyon Yönetim Kurulu bu konuda her türlü araştırma ve inceleme hakkına sahiptir.

 

MADDE 6 - ÜYELİK BAŞVURUSU VE İNCELEMESİ

Üye olabilme özelliklerine sahip her dernek yazılı olarak Federasyona üye olmak üzere başvurabilir. Federasyon Yönetim Kurulu, kendisine ulaşan üyelik başvurusunu yapacağı toplantıda inceleyerek 30 gün içinde kabul veya reddini prensip olarak karara bağlar. Başvurunun kabulü yönündeki karar, Üye derneklerinin Yönetim Kuruluna yazılı olarak bildirilir. Üyelerin bu karara 30 gün içinde itirazı olmaması halinde, Yönetim Kurulu, üyeliğe kabul kararını başvuru sahibi derneğe yazılı olarak bildirir. Üyeliğe ilişkin itiraz olması halinde itiraz hakkında bir sonraki genel kurulda konu gündeme alınarak itiraza konu dernek ve itiraz eden dernek genel kurulda konu hakkında söz alabilir ve akabinde genel kurul tarafından itiraza konu dernek üyeliği oylanır ve dernek üyeliğinin kabulü veya kabul edilmemesine dair kesin olarak karar verilir. İki defa federasyondan çıkan veya çıkarılan derneklerin başvuruları dikkate alınmaz.

 

MADDE 7 - ÜYELİK SIFATININ KAZANILMASI

Yönetim Kurulu'nca üyeliğine karar verilen dernek, üye kayıt defterine kaydedilmekle üyelik sıfatını kazanmış olur. Üyeliği kesinleşen derneğe, federasyona giriş bedeli ile o yıla ait aidatını 30 gün içinde ödemesi bildirilir. Yeni üyeler hangi tarihte katılırsa katılsınlar o takvim yılının aidatını da tam olarak ödemek zorundadır. Anılan süre içinde yıllık aidatını tam olarak ödemeyen dernek üyelikten çıkarılır.

Üyeliği kesinleşen dernek Federasyon Tüzüğü'nü kabul etmiş sayılır. Giriş bedeli, Federasyon Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

Üye Derneklerin Yükümlülükleri:

a.   Üye Dernekler Federasyon Tüzüğünde belirtilen Kurallara tam olarak uymak zorundadır. Üye Dernekler, Federasyon Genel Kurulu ve Yönetim Kurulu tarafından alınacak kararları yasal ve yönetmeliklerin olanak sağladığı çerçevede uygulamakla yükümlüdürler.

b.    Üye Dernekler, Federasyon Genel Kurulu tarafından belirlenen Federasyon yıllık aidatları muntazam olarak ödemek zorundadırlar.

c.  Üye Derneklerce belirlenen delegelerin listesi Federasyon Genel Kurulundan en az otuz gün önce Federasyona yazılı olarak bildirilir. Derneklerin seçtiği yeni delegeler veya değiştirilmemişse eski delegeler Federasyon Genel Kurulunda Derneği temsil eder.

d.   Federasyon Yönetim Kurulu tarafından tespit edilen ortak çalışma konularına üye Dernekler katılmak zorundadırlar.

e.  Üye Dernekler düzenledikleri toplantılar ve diğer çalışmalar hakkında Federasyona bilgi verirler.

MADDE 8 - ÜYELİK SIFATININ SONA ERMESİ

Üyelik, Federasyondan çıkma, çıkarılma veya üyenin tüzel kişiliğini kaybetmesi ile sona erer.

8.1  Üyelikten Çıkma: Üyeler kendi Genel Kurullarında üyelikten ayrılma kararı alabilirler. Genel Kurul kararının Federasyon Yönetim Kuruluna yazılı olarak bildirilmesi ile birlikte derneğin üyeliği sona erer.

8.2  Üyelikten Çıkarılma: Federasyon üyeliğinden çıkarılma nedenleri aşağıda belirtilmiştir.

a-      Federasyonun çalışmalarına ve toplantılarına katılmayarak, görev almaktan kaçınmak, verilen görevleri yapmamak, Federasyon'un amaçlarına ve hizmet felsefesine ilgisiz kalmak veya Federasyon'un hizmet ve amaçlarına doğrudan veya dolaylı yoldan zarar vermek kastıyla hareket etmek.

b- Federasyon Tüzüğüne aykırı davranışta bulunmak,

c-    Federasyon organlarınca verilen kararlara uymamak, veya aykırı davranmak

d-    Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak.

e-    Madde 31'de belirtilen tarihe kadar yıllık Aidatını ödememek veya aidatını ödemediği gerekçesi ile Genel Kurul toplantısına kabul edilmemiş olmak.

Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde Yönetim Kurulu Kararı ile Madde 8.3'te belirtildiği gibi üyelikten çıkarılır.

Federasyon Yönetim Kurulu bu kararı gerekçeleri ile birlikte ilgili derneğe bildirir. Yazılı itirazın bildirilmesi halinde konu ilk Federasyon Genel Kurulunda görüşülür ve karara bağlanır. Federasyon Genel Kurulunca kesinleşen ihraç kararına itiraz edilemez. İhraç edilen Dernek ihraç nedeninin düzeltilmesi halinde ve tekrar müracaat etmesi durumunda ancak Federasyon Yönetim Kurulunun oybirliğiyle üyeliğe kabul edilir.

Federasyondan çıkarılanlar üye kayıt defterinden silinir ve Federasyon mal varlığından hak iddia edemez.

8.3   Üyelikten Çıkarılma Yöntemi ve İtiraz: Federasyon Yönetim Kurulu, üyelikten çıkarılmayı gerektiren hallerde ilgili üye hakkında şikâyet üzerine veya kendiliğinden gereken araştırma ve incelemeyi yaparak, üyenin savunmasını da aldıktan sonra kararını gizli oyla ve üye tam sayısının 2/3 çoğunluğu ile verir.

Sonuç ilgili üyeye yazılı olarak bildirilir. Çıkarılan üye kendisine bildirilen karara karşı bildirim tarihinden itibaren başlamak üzere 7(Yedi) gün içinde Yönetim Kurulu aracılığı ile nedenlerini belirterek itiraz edebilir. Federasyon Yönetim Kurulu itirazı inceleyerek görüşünü değiştirmez ise itiraz ilk Genel Kurul toplantısında görüşülerek karara bağlanır. İtirazın karara bağlanacağı tarihe kadar üyenin hak ve yükümlülükleri devam eder.

MADDE 9 - ÜYELİK ÇEŞİTLERİ

9.1 Kurucu Üyelik: Federasyonu kuran madde 3 te belirtilen dernekler

9.2 Asıl Üyelik: Tüzük hükümleri uyarınca üyeliğe kuruluştan sonra kabul edilmiş derneklerdir.

9.3 Onursal Üyelik: Federasyonun amaçlarına ve hizmet felsefesine üstün destek ve değerli katkılar sağlamış, denizciliğin gelişmesi için çaba sarf etmiş, yol gösterici rol oynamış, ancak ilgili Dernekler Yasası hükümleri uyarınca Federasyona üye olamayan tüzel kişilere bir teşekkür ve dostluk ifadesi olarak Yönetim Kurulu Kararı ile tanınmış bir unvandır. İ.T.Ü. Denizcilik Fakültesi Mezunları (YDO) Sosyal Yardım Vakfı ( DEFAV ) ve TMMOB Gemi Makinaları İşletme Mühendisleri Odası (GEMİMO) Federasyonun sürekli Onursal Üyeleridir.

 

Genel Kurul toplantılarına; onursal üye tüzel kişiler temsilci gönderebilir.

9.4   Onursal Delegelik: Federasyonun amaçlarına ve hizmet felsefesine üstün destek ve değerli katkılar sağlamış, denizciliğin gelişmesi için çaba sarf etmiş, yol gösterici rol oynamış gerçek kişilere bir teşekkür ve dostluk ifadesi olarak Yönetim Kurulu Kararı ile tanınmış bir unvandır.

Genel Kurul toplantılarına; onursal delegeler katılabilir. Onursal üye temsilcileri ve Onursal Delegeler oy kullanamazlar ve Federasyon Organlarına seçilemezler.

MADDE 10 - FEDERASYONUN ORGANLARI

Federasyon aşağıdaki organlardan    oluşur.   Yönetim    Kurulunun    önerisi   ve    Genel   Kurulun katılımcılarının salt çoğunluğu ile aşağıdaki kurulların dışında organlar oluşturulabilir.

Genel Kurul Yönetim Kurulu Denetleme Kurulu

MADDE 11 - GENEL KURUL

Genel Kurul, Federasyonun en yüksek ve en yetkili organıdır. Genel Kurul, yıllık aidatını ödemiş ve Federasyona hiçbir şekilde borcu olmayan üye derneklerin seçmiş oldukları delegelerin katılımı ile teşekkül eder.

Üyelerin Delegeleri Federasyon Genel Kurulu'nda vekilleri ile temsil edilemezler.

MADDE 12 - GENEL KURUL TOPLANTILARI 

Olağan Genel Kurul, Federasyon merkezinin bulunduğu ilde her iki yılda bir Mart ayı içinde uygun bir tarihte gerçekleştirilir.

Genel Kurul, mali işleri görüşmek üzere her yıl yıl Mart ayı içinde olağan olarak toplanır.

Federasyon ayrıca, Yönetim veya Denetleme Kurullarının gerekli gördüğü ya da Genel Kurula katılma hakkı bulunan üye derneklerin üçte birinin yazılı isteği üzerine Yönetim Kurulunun çağrısı ile olağanüstü toplanır. Olağanüstü Genel Kurulda sadece çağrısında belirtilen gündem maddeleri görüşülebilir. Divan veya Genel Kurul gündeme ek madde ekleyemez.

 

MADDE 13 - ÇAĞRI USULÜ

Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az 30 (otuz) gün önceden, günü, saati, yeri ve toplantı gündemi bir gazetede ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirilmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, otuz günden fazla olamaz.

MADDE 14 - TOPLANTI VE KARAR YETER SAYISI

İlan edilen ilk Genel Kurul, toplantıya katılma hakkı bulunan delegelerin salt çoğunluğu ile toplanır. Toplanmak için derneklerin değil delegelerin salt çoğunluğu aranır. İlk toplantıda salt çoğunluğun sağlanamaması halinde durum bir tutanakla saptanır.

Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan delege sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.

Genel Kurul toplantıya katılan delegelerin salt çoğunluğu ile karar verir. Karar yeter sayıları 16. Maddedeki gibidir.

MADDE 15 - TOPLANTI USULÜ

Genel Kurul toplantısına katılacak üye delegeleri, kimlik kartlarını gösterip Yönetim Kurulunca düzenlenen listede isimlerinin karşısını imzalayarak toplantı yerine girerler. Bu listeye göre yeter sayıda üyenin temsili sağlanmışsa durum bir tutanakla saptanır ve toplantı, Yönetim Kurulu Başkanı veya Yönetim Kurulu üyelerinden birisi tarafından açılır.

Genel Kurulun açılışını takiben, toplantıyı yönetmek üzere açık oyla bir başkan, bir başkan vekili ile iki sekreterden oluşan bir Başkanlık Divanı seçilir. Toplantı Başkanlık Divanı tarafından yönetilir. Toplantı sonunda bütün tutanak ve belgeler Başkanlık Divanı tarafından imzalanarak Yönetim Kuruluna teslim edilir.

Genel Kurul yalnız gündemdeki konuları görüşür ve karara bağlar. Ancak, toplantıda temsil edilen üyelerin en az 1/10 (onda birinin) görüşülmesini istediği hususların Genel Kurul gündemine alınması zorunludur.

MADDE 16 - GENEL KURULUN GÖREV VE YETKİLERİ

16.1  Genel kurula katılmış olan delegelerin oy çokluğu ile Federasyon organlarını seçmek.

16.2  Genel kurula katılmış olan delegelerin 2/3 oy çokluğu ile Federasyon Tüzüğünü değiştirmek. Federasyon tüzük değişiklik talebi; talebin hukuka, federasyon tüzüğünün diğer maddelerine uygunluğunun tespiti açısından incelenmesi için Yönetim Kuruluna genel kurul tarihinden önceki son Ocak ayında yazılı olarak delege tam sayısının en az 1/5'ince yapılması zorunludur. Yönetim Kurulunun talep ettiği tüzük değişiklikleri için (kendilerinin ön değerlendirme yapmaları koşulu ile) buna gerek yoktur. Ancak her koşulda Genel Kurul çağrısında tüzük değişikliği yapılacağının gündemde belirtilmesi gerekir.

16.3   Genel kurula katılmış olan delegelerin oy çokluğu ile Yönetim ve Denetleme Kurullarının raporlarını görüşmek, faaliyet ve hesaplardan ötürü ibra etmek.

16.4  Genel kurula katılmış olan delegelerin oy çokluğu ile Yönetim Kurulu'nun hazırladığı bütçeyi görüşmek aynen veya değiştirerek kabul etmek.

16.5  Genel kurula katılmış olan delegelerin 2/3 oy çokluğu ile Federasyonun bir konfederasyona katılmasına veya bir konfederasyondan ayrılmasına karar vermek.

16.6  Genel kurula katılmış olan delegelerin 2/3 oy çokluğu ile gerektiğinde Federasyona taşınmaz satın almak veya mevcut taşınmazları satmak ya da gerektiğinde bunların üzerinde Federasyon leh veya aleyhine ipotek tesis ve terkin etmek üzere Yönetim Kuruluna yetki vermek.

16.7  Genel kurula katılmış olan delegelerin oy çokluğu ile Yönetim Kurulu tarafından verilecek üyelikten çıkarma kararlarına karşı yapılacak itirazları karara bağlamak, üye dernek/derneklerin, üyelik başvurusu yapan derneğin başvurusuna yaptığı itirazı/itirazları karara bağlamak,

16.8  Genel kurula katılmış olan delegelerin oy çokluğu ile Yasada ve Tüzükte Genel Kurul'a verilmiş diğer görevleri yerine getirmek, ayrıca bütçede yer almayan harcama veya yatırım kalemleri ile ilgili olarak Yönetim Kuruluna bütçenin %30 undan fazla harcama yapılması istemesi halinde bu miktarı belirterek yetki vermek.

MADDE 17 - ADAYLARIN BİLDİRİMİ

 

a-  Kurullara seçilecek aday listeleri ve/veya başvuruları Divan Başkanlığına sunulur.

b-    Başkanlık Divanı aday listelerini ve/veya aday başvurularını Federasyon mührü ile onaylayıp imzalayarak, bir örneğini alındı belgesi karşılığında ilgilisine verir. Divan Başkanlığının, adayları Genel Kurul'a duyurmasından sonra verilecek listeler ve aday başvuruları geçersizdir. Adaylar ve listeler, Divan başkanlığınca toplantı yerinde görülebilecek şekilde askıya çıkarılır.

MADDE 18 - OY VERME İŞLEMİ

a-  Oy verme yeri, oyların kullanılması, sayımı, dökümü ve seçimle ilgili bütün işler Genel Kurul Başkanlık Divanı tarafından düzenlenir ve yürütülür. Genel Kurulda oylama “gizli oy verme ve açık tasnif” şeklinde yapılır.

b- Her delegenin bir oy hakkı vardır.

c-   Delegelerin oylarını düzenli bir şekilde kullanabilmelerini sağlamak için, Başkanlık Divanı toplantı yerine gerektiği kadar sandık koydurur. Federasyon Kurullarının seçiminde, oy kullanacak delege, kimliğini sandık başında bulunan görevliye verir. Delege, oy vermek için hazırlanmış kapalı bir bölümde bulunan, Federasyon damgasını ve Başkanlık Divanı'nın imzasını taşıyan zarflardan birine, “Yönetim Kurulu” ve “Denetleme” Kuruluna” ait oy pusulalarından seçtiklerini koyduktan sonra sandığa atar. Üye dernek adına oy kullanan üye delegesi, listedeki isminin karşısını imzaladıktan sonra kimliğini geri alır.

d-  Adayların ad ve soyadlarını gösterir oy pusulaları basılı olabilir veya elle yazılabilir. Oy vereni belirleyici işaretler konulmuş oy pusulaları geçersizdir. Oy pusulalarında üstü çizilen isimler yerine başka isimler yazılabilir. Çizilmemiş isimler geçerlidir. Her sandık için yeteri kadar kapalı bölme hazırlanır.

MADDE 19 - OYLARIN TASNİFİ, SAYIMI VE SEÇİM SONUÇLARININ İLANI

Oylar verildikten sonra; oy kullanan üye delegesi sayısı, listedeki imzalarla karşılaştırılır. Sonra sandıklar açılıp zarflar sayılır. Zarf adedi, oy kullanmış üye sayısından fazla çıkarsa, durum bir tutanakla saptanır. Bu seçilen asil Yönetim Kurulu üyelerinin seçimini etkiliyorsa Genel Kurul tarafından yapılacak açık oylama ile seçim tekrar edilebilir veya mevcut oylama kabul edilebilir.

Seçim sonuçları Başkanlık Divanı tarafından toplantının yapıldığı yerde hemen ilan edilir. Oy pusulaları ve zarfları bir torbaya konularak yeni seçilmiş Federasyon Yönetim Kurulu üyelerinden birisine imzası karşılığında teslim edilir.

MADDE 20 - SEÇİM SONUÇLARINA İTİRAZ

Kurullardan birisine seçilmek üzere aday olmuş her delege, kendisi ile ilgili sayım ve seçim sonucuna, Genel Kurul Toplantısı sona erinceye kadar Başkanlık Divanı'na yazılı itirazda bulunabilir. Başkanlık Divanı itirazı hemen değerlendirip karara bağlamak zorundadır. Bu karar bağlayıcıdır.

 

MADDE 21 - İDAREYE BİLDİRME

Genel Kurul sonrasında Dernekler Kanunu ve Dernekler Yönetmeliğine göre bildirim işlemleri süresi içinde tamamlanır.

MADDE 22 - YÖNETİM KURULU

 

a-     Yönetim Kurulu, üye delegeleri arasından iki yıl için Genel Kurul tarafından seçilen 15 (onbeş) asıl ve 7 (yedi) yedek üyeden oluşur.

b-     Genel Kurulca seçilen Yönetim Kurulu üyeleri seçimi takiben on gün içerisinde toplanarak kendi aralarından bir Başkan, bir veya daha fazla Başkan Yardımcısı, bir Genel Sekreter ve bir Genel Sekreter Yardıncısı, bir Sayman Üye seçerek görev bölüşümü yaparlar. Diğer üyelere de Federasyon faaliyetleri ile ilgili görev bölüşümü yapılır. Yönetim Kurulu üyeleri arasından Yönetim Kurulu kararı ile dilediği görev için dilediği sayıda yardımcı atayabilir.

c- Yönetim Kurulu ayda bir kez olağan olarak Federasyon merkezinde veya önceden duyurulmak kaydıyla belirlenen bir yerde toplanır. Yönetim Kurulu Başkanın veya Yönetim Kurulu üyelerinden üçünün yazılı isteği üzerine olağan üstü toplantı yapılır.

d- Yönetim Kurulu salt çoğunlukla toplanır. Kararlar katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Oy sayısının eşit olması halinde başkanın oyu iki oy sayılır.

e- Mazeretsiz ve izinsiz olarak arka arkaya üç toplantıya katılmayan üye yönetim kurulu üyeliğinden istifa etmiş sayılır. İstifa veya başka bir nedenle kuruldan ayrılan her asıl üyenin yerine yedek üyelerden herhangi birisi Yönetim Kurulu tarafından göreve çağrılır. İstifa eden her Yönetim Kurulu üyesi, görev süresi içinde yapılan işlerden sorumlu olup, Genel Kurul'a karşı hesap vermekle yükümlüdürler. Bu üyeler, ibra edilmeden tekrar herhangi bir göreve seçilemezler.

f- Gerekli gördüğü durumlarda komisyon ve kollar oluşturabilir.

 

MADDE 23 - YÖNETİM KURULUNUN ÇALIŞMA USULÜ

 

1- Yönetim Kurulu, Federasyon işlerinin gerektirdiği hallerde ve en az ayda bir defa toplanır. Toplantı gündemi Genel Sekreter tarafından hazırlanarak yedi gün önceden Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyelerine duyurur. Her üye dilediğinde gündeme madde ilave ettirebilir.

2- Yönetim Kurulu salt çoğunlukla toplanır. Toplantıda hazır bulunanların salt çoğunluğu ile karar alabilir. Yönetim Kurulu toplantılarını Başkan, Başkanın bulunmadığı halde Başkan Yardımcısı yönetir. Yönetim Kurulu üye derneklerin temsil ettikleri mesleki konularda kararlar almadan önce mutlaka ilgili dernek Yönetim Kurulu görüşünü alır. İlgili üyelerden birisinin olumsuz görüş vermesi halinde Federasyon Yönetim Kurulu mesleki konularda karar alamaz ve görüş açıklayamaz.

3- Yönetim Kurulu bu tüzüğün 4 maddesinde belirtilen Federasyonun amaçlarını gerçekleştirmek üzere, tüzüğün ilgili bölümleri yanında aşağıdakiler için görevlendirilmiş ve yetkilendirilmiştir.

a.    Genel Kurul çerçevesinde Federasyonun çalışmalarını yürütmek,

 

b.         Federasyon çalışma raporlarını, bütçesini, bilançosunu hazırlayarak Genel Kurula sunmak, Kanunca öngörülen defterleri tutmak,

c.    Federasyonun parasını ve mallarını amaca uygun bir şekilde kullanmak,

 

d.     Genel Kurulu olağan ve olağanüstü toplantıya çağırmak, Genel Kurulca verilen yetki çerçevesinde içtüzükler, yönetmelikler ve genelgeler hazırlamak,

e.      Genel Kuruldan alınan yetkiye dayanarak ve kanuna uygun olarak taşınır ve taşınmaz mallar edinmek, yer kiralamak,

f.       Gerekli yasal izinleri almak şartıyla uluslararası faaliyetlerle ilgili olarak federasyon adına gönderilecek temsilcileri belirlemek,

g.     Yurtiçi ve yurtdışı toplantılara görevli olarak katılmasına karar verdiği üyelerin gerektiğinde ilgili masrafını genel kurulda belirlenen harcırah miktarları çerçevesinde karşılamak,

h.      Federasyon yararına maddi ve manevi hizmetleri olan kişi ve kuruluşlara şilt, plaket, ödül v.s. vermek,

i.    Federasyona gelir temin etmek amacıyla piyango, balo, konser, kermes, gezi ve benzeri toplantılar düzenlemek, federasyonun bilinirliğini artırmak için yarışmalar düzenlemek

j.       Federasyon amaçları doğrultusunda toplantılar, konferanslar, açık oturumlar düzenlemek; bu amaçla yurtiçi ve yurt dışından gerekli görülen kişileri davet etmek, bunlara karşı Federasyonu temsil etmek,

k.     Federasyonun çalışmaları için gerekli görülen müdür, memur, sekreter, müstahdem gibi personeli almak, görevlerine son vermek, bunların ücretlerini, pirim ve sosyal haklarını temin etmek,

l.    Kendine verilen yetkiler çerçevesinde Federasyon adına bilumum sözleşmeleri yapmak ve tüzükte öngörülen diğer görevleri yapmak,

4-    Yönetim Kurulu Başkanının Görev ve Yetkileri:

 

a-  Federasyon tüzel kişiliğini temsil eder ve Yönetim Kurulu kararlarını uygular.

 

b-  Federasyondaki bütün büroların ve çalışan personelin amiri olup, Federasyona bağlı kuruluşlar dahil her türlü çalışmaları denetim ve inceleme yetkisine sahiptir.

c-  Yönetim Kurulunun görüşünü alarak federasyon adına basın toplantısı yapmak, her türlü basın ve yayın organlarında beyanatta bulunmak, yurtiçi ve dışındaki toplantılarda Federasyon adına konuşma yapmak yetkisi Başkana aittir. Başkan gerekli gördüğü durumlarda bu yetkisini Yönetim Kuruluna bilgi vermek şartıyla Yönetim Kurulu üyelerinden birisine devredebilir.

5-    Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı(ları)nın Görev ve Yetkileri:

 

a.    Başkanın bulunmadığı zamanlarda Başkanlık görevini üstlenir.

 

b.  Üye Derneklerin düzenlediği kültürel ve sosyal faaliyetleri denetler, bunların koordinasyonuna yardımcı olur ve bu faaliyetlerle ilgili olarak Yönetim Kuruluna bilgi verir.

c. Federasyon bünyesinde yürütülecek sosyal ve kültürel faaliyetlerin düzenlenmesi konularından sorumludur.

d.     Üye Derneklerle ilgili sorunları Yönetim Kuruluna bildirir.

 

Başkan Yardımcısı federasyonla ilgili tüm hukuki işlerden sorumludur. Halkla ilişkileri düzenler.

 

 

 

6-    Federasyon Yönetim Kurulu Genel Sekreteri ve Yardımcısının Görev ve Yetkileri:

 

a.        Federasyonun bütün idari yazışmalarını düzenler ve yürütür. Federasyon üyelerinin dışında yazışmalarda tek imza ile yazışmaya yetkili değildir. Başkan imzası ile birlikte yazışma yapar. Buna karşın Federasyon içi yazışmaları kendi imzası ile yapabilir.

b.     Yönetim Kurulu gündemini düzenler ve kurula getirir.

 

c.    Federasyon bünyesinde istihdam edilen görevlilerin özlük işlerini yürütür.

 

d.      Yönetim Kurulu Başkanı ve Federasyon organlarının almış olduğu kararı ve vereceği görevleri yerine getirir.

e.     Yönetim Kurulu Genel Sekreteri Yardımcısı,Genel Sekreter ile birlikte çalışacak ve yokluğunda Genel Sekreterin görevlerini yerine getirir.

7-    Federasyon Genel Saymanı Görev ve Yetkileri:

 

a-  Federasyonun muhasebe işlemini yasalara uygun bir biçimde yürütülmesini sağlar.

 

b-  Gelir-gider tablosu ve mizanları Yönetim Kuruluna sunar. Genel Kurula sunulacak bilanço ve tahmini bütçeyi hazırlar.

c-   Federasyon gelirlerinin toplanması, sarflarının bütçeye uygun olarak yapılmasını, muhasebe kayıtlarının düzgün olarak tutulmasını sağlar.

d- Vergi ve sigorta primlerinin zamanında ödenmesini gerçekleştirir,

 

e-   Federasyonun taşınır ve taşınmaz malları ile ilgili belgelerin ve demirbaş kayıtlarının usulüne uygun olarak tutulmasını sağlar,

f- Federasyon hesaplarını iç ve dış denetimlere hazır olarak tutar.

 

g-   Tahsil, tediye, mahsup gibi muhasebe işlemlerine ilişkin belgeler ve yazışmalara Federasyon kaşesi altında Başkanla birlikte imza eder, Başkanın yokluğunda Başkan yardımcısı ile birlikte imza eder.

h-  Genel Sayman, Yönetim Kurulu kararları doğrultusunda her türlü harcamayı yapar, Federasyon kasasında bulundurulabilecek para miktarı ihtiyaçlar dikkate alınarak Yönetim Kurulunca belirlenir.

 

 

 

MADDE 24 - YÖNETİM KURULUNUN MÜNFESİH SAYILMASI

Her ne sebeple olursa olsun, Yönetim Kurulu üye sayısı; yedek üyelerin katılımına rağmen, üye tam sayısının salt çoğunluğundan aşağı düşerse, Yönetim Kurulu münfesih sayılır. Bu durumda; Genel Kurul, mevcut Yönetim Kurulu üyeleri veya Denetleme Kurulu tarafından bir ay içinde olağanüstü toplantıya çağrılır.

MADDE 25 - FEDERASYONUN PARASI, MALLARI VE BORÇLANMA

Federasyon amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde Yönetim Kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi, nakit olarak da yapılabilir. Ancak bu borçlanma, Federasyonun gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve Federasyonu ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte olamaz. Bütçe dışındaki Yönetim Kurulunun Harcama veya yatırım yetkisi Madde 16.8'de belirtildiği şekildedir.

Federasyonu idari veya mali bir yükün altına sokacak tasarruflar için Yönetim Kurulu kararı zorunludur. Yönetim Kurulu, kararının uygulanması için birlikte hareket etmek koşuluyla herhangi iki üyesini yetkilendirir.

Federasyonun parası Yönetim Kurulu'nun uygun bulacağı bankalarda açılacak hesaplara yatırılır. Ödemeler birisi Sayman Üye olmak koşuluyla Yönetim Kurulu üyelerinden herhangi birinin imzalarını taşıyan talimatlar ve/veya çek ile yapılır.

Yönetim Kurulu Federasyon kasasında günlük işlerin yürütülmesi için yeterli miktarda para bulundurabilir. Yönetim Kurulu Federasyon mallarının en iyi şekilde korunması için gerekli önlemleri alır.

Yıpranmış ve amortisman karşılıkları sıfırlanmış demirbaş, Yönetim Kurulu tutanağı ile kayıttan düşülüp piyasa bedeli ile satılabilir.

MADDE 26 - DENETLEME KURULU

Denetleme Kurulu, Genel Kurul'ca iki yıllık görev süresi için, delegeler arasından seçilmiş üç asıl ve üç yedek üyeden oluşur.

 

 

 

 

MADDE 27 - DENETLEME KURULU GÖREV VE YETKİLERİ

Federasyonda Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, Denetim Kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.

Denetim Kurulu tarafından en geç yılda bir defa federasyonun denetimi gerçekleştirilir. Genel Kurul veya Yönetim Kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.

Denetleme Kurulu, Federasyonun gelir-gider hesaplarını, bunların dayandığı belge ve kayıtları, muhasebeye ait defterleri denetler.

Denetleme Kurulu bu amaçla;

27.1  Kasayı sayar, giderlerin tüzük hükümlerine uygun yapılıp yapılmadığını inceler,

27.2  Gerekli gördüğü hallerde, gider, belge ve kayıtlar konusunda Yönetim Kurulu'nu uyarır,

27.3   Yönetim Kurulu'nun ibra edilip edilmemesi hususundaki teklifini, bir rapor halinde Genel Kurul'a sunulmak üzere Yönetim Kurulu'na verir,

27.4   Denetleme sonuçlarına göre, gerekiyorsa, Genel Kurul'un olağanüstü toplantıya çağrılmasını ister,

27.5   Dernekler Kanunu hükümleri uyarınca tutulması gerekli defterleri, belgeleri kontrol eder, işlemlerin yasalara, Genel Kurul ve Yönetim Kurulu kararlarına uygunluğunu denetler,

27.6  Kayıt ve işlemlerde gördüğü yanlışları, noksanları ve usulsüzlükleri Yönetim Kurulu'na yazı ile bildirir, bunların giderilip giderilmediğini takip ve kontrol eder

27.7   Denetleme görevini, Federasyon tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve altı ayı geçmeyen aralıklarla yapar; sonuçlarını bir rapor halinde Yönetim Kuruluna ve toplandığında Genel Kurula sunar,

27.8   Tüzükte gösterilen diğer görevleri yerine getirir ve yetkilerini kullanır. Gerekli gördüğünde Yönetim Kurulu toplantılarına katılır.

27.9  Denetleme sonunda, usulsüz veya Federasyonun mali bünyesini etkileyecek gereksiz giderlerin veya tüzük hükümlerine aykırı borçlanmanın saptanması halinde Genel Kurul'un olağanüstü toplantıya çağrılmasını ister.

 

 

 

 

MADDE 28 - DANIŞMA TOPLANTISI

Yönetim veya Denetim Kurulunun gerekli gördüğü haller dışında, yılda en az bir defa olmak üzere Yönetim Kurulu tarafından Danışma Toplantısı düzenlenir. Danışma toplantısına üye dernek başkanları veya belirleyeceği delegesi katılır. Toplantıyı Federasyon Başkanı yönetir. Danışma toplantılarında, ortak sorunlarla ilgili araştırmalar ve çözüm yolları üzerinde çalışmak ve rapor hazırlamak üzere gruplar görevlendirilebilir, gruplar iki aylık dönemlerde hazırladıkları ara raporlarını Yönetim Kuruluna, sonuç raporunu da bir sonraki danışma toplantısına sunarlar.

DANIŞMA TOPLANTISI KONULARI

Danışma toplantısında federasyonun, üye derneklerin ve federasyonun ortak konu ve sorunları görüşülür, tavsiye ve temenni kararları alınır.

MADDE 29 - BÜTÇE

Yönetim Kurulu yıllık bütçeler hazırlar ve Genel Kurula sunar.

MADDE 30 - DEVLET BÜTÇESİNDEN YAPILAN YARDIMLAR

Bu yardımların 2/3' si Federasyona bırakılıp 1/3'i ise üye dernekler arasında pay edilebilir.

 

MADDE 31- FEDERASYONUN GELİR KAYNAKLARI

31.1  Yıllık aidat.

Yıllık aidat, Genel Kurul tarafından iki yılda bir saptanır. Üyeler, saptanan aidatı ait olduğu yıl içinde 2 taksit halinde ödeyebilir. Üyeler, birinci taksiti Mart ayı sonuna kadar, ikinci taksiti Eylül ayı sonuna kadar ödemekle yükümlüdürler. Yıllık aidatın değiştirilmesi Genel Kurulda yapılabilir.

Her bir üye dernek tarafından ödenmesi gereken toplam yıllık aidat; Her bir üye dernek tarafından eşit olarak ödenecek sabit tutara, üye derneğin delege sayısı ile delege sayısı başına tespit edilmiş olan bedelin çarpılarak hesaplanması sonucu ilave edilmesi ile çıkan miktardır.

31.2  Eğitim, sınav, kurs vb ile Sosyal ve sportif etkinliklerden elde edilecek gelirler,

31.3  Dergi, gazete, kitap ve reklam gelirleri,

31.4  Bağışlar ve yardımlar,

31.5  Federasyonun mal varlığından elde edilecek gelirler,

31.6  Kiralardan ve işletmelerden sağlanacak gelirler,

31.7  Ticari faaliyetlerden sağlanacak gelirler.

31.8  Banka faizleri ve diğer gelirler.

Federasyon tarafından elde edilen yukarıda belirtilen gelirlerin toplamının yarısını geçmemek kaydıyla yönetim kurulu kararı ile ihtiyaç fazlası olduğu tespit edilen miktar genel kurulca başkaca bir karar alınmamışsa üyelerin yıllık aidat miktarlarının oranlanması ile hesaplanarak üye derneklere pay edilir.

 

 

MADDE 32- DEFTERLER VE MUHASEBE

Yönetim Kurulu, Dernekler Yasası'nın ilgili maddelerinde belirtilen defterleri tutmak, belgelere dayalı, açık, düzenli ve çağdaş bir muhasebe uygulamakla yükümlüdür.

Ayrıca, üye aidatı tahakkuk ve tahsilini takip etmek üzere, yardımcı defter ile yeteri kadar muhasebe yardımcı defteri gibi işlemlerini kolaylaştırıcı defterler de tutar. Bu yardımcı defterler için noter onayı gerekmez.

Tutulacak Defterler:

 

Federasyonda, aşağıda yazılı defterler tutulur.

 

a)    İşletme hesabı esasında tutulacak defterler:

 

1.  Karar Defteri

 

2.  Üye Kayıt Defteri

 

3.  Evrak Kayıt Defteri

 

4.  Demirbaş Defteri

 

5.  İşletme Hesabı Defteri

 

6.  Alındı Belgesi Kayıt Defteri

 

b)    Bilanço Esasında Tutulacak Defterler:

 

1-  (a) bendinin 1,2,3 ve 6. bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda da tutulur.

2-  Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli vergi usul kanunu ile bu kanunun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.

c)    Defterlerin Tasdiki:

 

Federasyonda, tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan önce İl Dernekler Müdürlüğü'ne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak bilanço esasına göre tutulan defterler ile form veya sürekli form yapraklı defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.

d) Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi:

 

İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında (31 Aralık) Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas olarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.

e)    Federasyonun Gelir ve Gider İşlemleri:

 

Federasyon gelirleri “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Federasyon gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.

Federasyon giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak Federasyonun Gelir Vergisi Kanununun 94'üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için vergi usul kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda bulunmayan ödemeleri için “Gider Makbuzu” düzenlenir

Federasyon tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri “Ayni Yardım Teslim” belgesi ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından Federasyona yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.

f)   Alındı Belgeleri:

 

Federasyon gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” Yönetim Kurulu kararıyla matbaaya bastırılır.

Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile Federasyon adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliği'nin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.

g)    Yetki Belgesi:

 

Federasyon adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresini de belirtmek suretiyle, Yönetim Kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden “Yetki Belgesi” Federasyon tarafından 3 nüsha olarak düzenlenerek Federasyon Yönetim Kurulu Başkanı'nca onaylanır. Yetki belgelerinin birer sureti dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili değişiklikler Yönetim Kurulu Başkanınca, onbeş gün içerisinde dernekler birimine bildirilir. Federasyon adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin bir suretinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye başlayabilirler. Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair hususlarda Dernekler Yönetmeliği'nin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.

h)    Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi:

 

Defterler hariç olmak üzere, Federasyon tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı

ve tarih düzenine uygun olarak 10 yıl süreyle saklanır.

 

MADDE 33- SÖZLEŞMELER

Tüzükten doğan veya Genel Kurul'un verdiği yetkiye dayanarak yapılacak tüm sözleşmeler Yönetim Kurulu Kararı ile yapılır.

MADDE 34- TÜZÜK DEĞİŞİKLİĞİ

34.1  Tüzük değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir. Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan delegelerin oylarının 2/3'ü'dür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.

34.2  Değişiklikler madde 16.2 de belirtildiği şekilde kabul edilir.

 

34.3  Tüzük değişikliği Valiliğe bildirilir.

 

MADDE 35- AMBLEM VE FORS

Federasyonu temsil edecek amblem ve forsun yapılmasına ve değiştirilmesine Yönetim Kurulu karar verir. Üyeler kendi amblem ve forslarının yanında Federasyon amblem ve forsunu da kullanabilirler.

MADDE 36- FESİH VE TASFİYE

Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, Federasyonun para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde Federasyon adının başında “Tasfiye Halinde” ibaresi kullanılır.

Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak Federasyonun para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce Federasyonun hesaplarını inceler. İnceleme esnasında Federasyona ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında Federasyonun alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Federasyonun alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları Denizcilik Fakültesi Mezunları (YDO) Sosyal Yardım Vakfı ( DEFAV )'a devredilir.

Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.

Federasyonun para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile Federasyon merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.

Federasyonun defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır. 

MADDE 37- TEMSİLCİLİK AÇILMASI:

Federasyon, gerekli gördüğü yerlerde Yönetim Kurulu kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, Yönetim Kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilikler, Federasyon genel kurullarında temsil edilmezler. 

MADDE 38- KURUCU ONAYLARI:

Aşağıdaki imzaları bulunan kurucu delegeler 18 Mart 2011 tarihinde yaptıkları toplantıda ülkemiz tarihinin en önemli günlerinden biri olan 18 Mart Çanakkale Deniz Zaferi ve Şehitleri Anma Günü'nü; Federasyon “Kuruluş Günü” olarak kabul etmişlerdir. Kurucu Delegeler imzaladıkları toplam 20 (yirmi) sayfalık Denizcilik Federasyonu Tüzüğü'nün talep edilen sayıdaki asıl nüshası İstanbul Valiliğine teslim ederek “Denizcilik Federasyonu”nu kurmuşlardır.

“Federasyon kuruluş bildirimi Kurucu (EK- 2) nolu belgede kurucu delegelere ait liste ve onayları de sunulmuştur.

MADDE 39- ATIF

Bu tüzükte açıklık olmayan konularda Türk Medeni Kanunu, 5253 sayılı Dernekler Yasası ve diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

GEÇİCİ MADDE 1-

Federasyona üye derneklerin federasyona giriş ve yıllık üye aidat miktarları yapılacak ilk genel kurula kadar geçici yönetim kurulu tarafından belirlenir.

GEÇİCİ MADDE 2:

İlk Genel Kurulda Federasyon organları oluşturulana kadar federasyonu temsil edecek ve federasyonla ilgili iş ve işlemleri yürütecek olan geçici yönetim kurulu üyeleri aşağıda belirtilmiştir.

Müh. M. Bülend Temur, Müh. Feramuz Aşkın, Müh. Selçuk Şenkal, Kapt. Mete Koçer, Kapt. Cengiz Karabüber, Kapt. A. Baybora Yıldırım, Kapt. İbrahim Yıldırım, Kapt. Zafer Geyik, Müh. Ahmet Hamza

Bu tüzük 39 (otuzdokuz) madde ve 2(iki) geçici maddeden ibarettir.