Gemi insanları, dünya ticaretinin can damarı olarak kabul edilen sektörde önemli roller üstlenirken karşılaştıkları çeşitli zorluklarla da dikkat çekiyor.
Cruise ve Mega yat sektörlerinin de pandemi sonrası büyümesinin etkileri ile denizcilikte 2025 yılında 1,5 milyon gemi insanlarının denizde istihdam edilmesi bekleniyor.
Vize politikalarının neden olduğu sıkıntıların personel istihdamında ciddi sorunlara yol açtığını vurgulayan Camelot Maritime Genel Müdürü Gürbüz Can, “Gemi İnsanlarının gemiye katılımları ve yurda dönüşleri için uluslararası seyahatler sırasında karşılaştıkları vize engellerinin kaldırılması, denizciliğe ve ekonomiye ciddi bir katkı sağlayacak” dedi.
Sorunlar genel durum halini aldı.
Aynı zamanda Türkiye Denizcilik Federasyonu (TÜRDEF) Yönetim Kurulu Üyesi ve Başkan Yardımcısı olarak görev yapan Gürbüz Can şunları söyledi :
“Gemi insanlarının karşılaştıkları sorunlar münferit hadiselerin ötesinde genel bir durum halini almıştır. Yurtlarına iade edilemeyen gemi İnsanları zaman zaman kontrat sürelerinin çok üzerinde gemilerde çalışmak zorunda kalmaktadır. Avrupa’da, 2020 yazında sınırlı turizm faaliyetlerinin yeniden başlamasıyla birlikte, AB üyesi olmayan gemi İnsanlarının vize işlemlerinde bazı iyileşmeler kaydedilmişse de hala büyük zorluklar yaşanmaktadır. AB Schengen Bölgesi’ne seyahat eden gemi İnsanlarının çoğu için konsoloslukların sınırlı kapasiteleri ve karmaşık başvuru süreçleri büyük engeller oluşturmaktadır”
Uluslararası gemi operasyonlarının sürdürülebilir olması
“Denizcilik sektöründeki sivil toplum örgütlerinin etkili lobileri sayesinde gemi İnsanlarının vize sorunlarını en aza indirmeye yönelik ileri görüşlü politikalar geliştiriliyor. Denizci bir ülke olarak, İngiltere’nin denizciler için vize aramaksızın ‘ok to board’ yazısı ile İngiltere limanlarında gemiye katılacak gemi İnsanlarına seyahat imkânı sunması, sektördeki personel değişim krizinin yönetilmesinde önemli bir örnektir. Bu politikalar, gemi İnsanlarının gemiye katılımlarını ve yurtlarına dönüşlerini kolaylaştırarak sektörün karşı karşıya olduğu zorlukları hafifletmeye yardımcı olmaktadır. Gemi işletmelerinde vize sorunlarının azaltılmasına yönelik ileri görüşlü politikalar, denizcilik sektöründe önemli bir adım olarak kabul ediliyor. Sivil toplum örgütlerinin etkin lobi çalışmaları, denizcilerin uluslararası gemi operasyonlarını sürdürülebilir hale getirmek için önemli rol oynamaktadır”
“Vize sorunlarıyla mücadele için kanıt gerekiyor”
“Schengen ülkelerinde vize başvuruları sırasında yaşanan aracı kurumlarla ilgili sorunlar, sektör temsilcileri tarafından belgelenmiş durumda. Bu konuda doğru ve detaylı bilgiye dayalı raporların bakanlıklara sunulması, mevcut yasal düzenlemelerin iyileştirilmesi, daha adil ve etkin bir vize süreci için gerekli yükümlülüklerin oluşturulması gerekiyor. Mevcut yasal düzenlemeler çerçevesinde firmaların haklarını korumada yetersiz kalması, gemi İnsanlarının vize işlemlerinde zorluk yaratıyor”
Yeşil pasaport ve vize kolaylığı çağrısı
“Denizci Ülke Denizci Millet kampanyası kapsamında 1 milyon amatör denizci eğitiliken profesyonel denizcilerimiz için halen uluslararası seyahat sorununu ortadan kaldıramadık. Bu sorunu çözmek için ilgili tüm STK’lar ile destek vermeye hazırız. Sadece Sektörün bir kademesindeki insanlara Yeşil Pasaport talep edilmesini doğru bulmuyorum ve desteklemiyorum. Son beş yıl içerisinde 3 yıl deniz hizmetini ve denizcilik şirketlerinde hizmetini belgeleyen gemi İnsanlarına Yeşil Pasaport sağlanabilir. Son beş yıl içerisinde 3 yıl deniz hizmetini belgeleyen gemi İnsanlarına ve denizcilik şirketlerinde hizmetini belgeleyen gemi İşletme yetkililerine vize kolaylığı sağlanması için ilgili devletlerle anlaşma yoluna gidilebilir. Bunların haricinde Yurtdışı uçuş personelinin yabancı Ülkelere seyahatlerinde uygulanan prosedür ve vize kolaylığının incelenerek aynı uygulamaların gemi İnsanlarına da sağlanabilir”
Bulunmaz cevherlerimiz var
“Bu milli meselenin çözümünde rol alacak herkesin ülke denizciliğine ve ekonomisine ciddi katkı sağlanmasında payı olacağını belirtmek isterim. Türkiye, turizm sektöründe ve turizm personeli yetiştirme konusunda çok yol katetti. Turizm otelcilik, aşçılık okulu mezunları ve otellerimizde çalışan tecrübeli turizm personeli Cruise ve Mega Yat sektörü için bulunmaz bir cevher. Seyahat sorunlarının aşılması daha çok gemi İnsanı istihdam etmemiz anlamına geliyor”
“Türk denizcilerinin önündeki engelleri kaldırmalıyız”
“Gemi İnsanları, ülkeye ciddi döviz girdisi potansiyeli oluşturuyor. Filipinli denizciler ülkelerine yıllık 10 Milyar dolar üzerinde döviz girdisi sağlıyorlar. Bu sorunu denizciliğin ve ekonominin gelişmesine katkı sağlayacak milli bir mesele olarak ele almamız gerekiyor. Her yıl güverte ve makine bölümlerinden istihdam edilmek üzere bin 100 uzak yol zabiti ehliyetini alıp profesyonel hayata atılıyor. Dolayısı ile seyahat engellerinin kalkmasının Türk armatörü ve işletmecisine istihdamla alakalı bir zarar getireceğine inanmıyorum. Aksine seyahat engellerinin kalkması okullardan mezun olan öğrencilerin staj sorununun çözümüne de katkı sağlayacaktır. Uluslararası Denizcilik var diyebilmemiz için gemi insanlarımızın önünü açmalıyız ki, edindikleri tecrübeleri ve yenilikleri ülkemize daha fazla katma değer olarak sunmalarını sağlamış olalım. Tüm STK’ları konu ile ilgili çözüm önerileri üretmek üzere bir araya gelmeye davet ediyorum”
Kaynak: https://www.haberdenizde.com/